Dienst archief

Waar?

Gemeentehuis (tweede verdieping)
Hundelgemsesteenweg 353
9820 Merelbeke
Openingsuren deze week
Ma
tot (Niet voor raadplegingen archief)
Di
tot (Opzoekingen archief mogelijk)
Wo
tot (Niet voor raadplegingen archief)   tot (Opzoekingen archief enkel van 16 tot 19.30 uur)
Do
tot (Opzoekingen archief mogelijk)
Vr
tot (Niet voor raadplegingen archief)
Za
Gesloten
Zo
Gesloten

Contact

 
  • Telefoon09 210 33 05
09 210 32 99
archief [at] merelbeke.be

De dienst archief staat in voor

  • het beheer van het gemeentearchief ​​

De dienst archief zorgt ervoor dat zowel het papieren als digitaal archief op een goede en duurzame manier geordend, bewaard en raadpleegbaar is.

  • raadplegen van het gemeentearchief

Twee vrijwilligers die opzoekingen aan het verrichten zijn in het archief van Merelbeke

Iedereen kan bij de dienst terecht voor inzage en afschriften van statische bestuursdocumenten, die in het kader van openbaarheid van het bestuur of historisch onderzoek kunnen worden opgevraagd . 

Bij een aanvraag in het kader van openbaarheid van bestuur vul je het aanvraagformulier tot inzage documenten in.

Voor genealogen staan gedigitaliseerde parochieregisters vanaf circa 1605, registers van de burgerlijke stand vanaf 1796 en bevolkingsregisters tot 1900 ter beschikking. De akten van de burgerlijke stand zijn openbaar: overlijdensakten na 50 jaar, huwelijksakten na 75 jaar, geboorteakten na 100 jaar.

Wie recentere akten van de burgerlijke stand wil opvragen, moet beschikken over een toelating van de Rechtbank van Eerste Aanleg , Opgeëistenlaan 401/A in Gent, 09 234 46 00.

Wie historisch onderzoek verricht over de gemeente kan allerlei informatie of foto’s uit de beeldbank verkrijgen.