U bent hier

Uittreksel overlijdensakte

Wat?

Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand de toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.

De akte van overlijden vermeldt:

  • de naam, de voornamen, de geboortedatum en geboorteplaats van de overledene, of, in geval het gaat om een onbekende, de op het ogenblik van de opmaak van de akte beschikbare gegevens
  • de plaats, de datum en het uur van het overlijden of het levenloos aantreffen.

Onder bepaalde voorwaarden kunt u een afschrift of een uittreksel van de overlijdensakte aanvragen:

  • Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
  • Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.

Hoe?

De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde.

U kunt een uittreksel of afschrift van de overlijdensakte aanvragen bij het gemeentebestuur waar de persoon is overleden.

Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:

Die elektronische afschriften en uittreksels zijn voorzien van een elektronisch zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als deze afgeleverd door de gemeente. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kunt u het geldig gebruiken in om het even welke vorm (op papier of in digitale vorm).

Sinds 1 januari 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert uw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

Contact & openingsurenOpeningsuren en contact

Waar?

Dienst bevolking en burgerlijke stand
Gemeentehuis (gelijkvloerse verdieping)
Hundelgemsesteenweg 353
9820 Merelbeke

Openingsuren

Vandaag:Gesloten
Eerstvolgende openingsdag:(09/12) tot

Contact

  • 09 210 32 30
burgerzaken [at] merelbeke.be

Bekijk ook

  • Het gebrek aan organen is momenteel de belangrijkste hinderpaal voor transplantaties.

  • Als een Belg in het buitenland overlijdt dat moeten er er instanties in het betreffende land verwittigd worden.

  • Euthanasie wordt erkend als het recht van iedere zieke om te kiezen voor het leven of de dood.

  • De registratie van het overlijden van een persoon bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats van overlijden.

  • Iedere patiënt heeft het recht om een bepaalde medische handeling of onderzoek te weigeren.

  • Partners of gezinnen kunnen een grafconcessie aanvragen als zij samen begraven willen worden. Ook bij crematies zijn concessies voor columbaria mogelijk.

  • Tijdens je leven kan je vrijwillig je laatste wilsbeschikking laten registeren bij de dienst burgerzaken.

  • Na uw dood kan u een zeer waardevolle dienst bewijzen aan uw medemensen door uw lichaam af te staan aan de wetenschap.

  • Er zijn zes begraafplaatsen: Merelbeke-centrum, Lemberge, Bottelare, Munte, Schelderode en Melsen, elke dag toegankelijk van zonsopgang  tot zonsondergang.

  • De keuze tussen begraven of cremeren is een van de belangrijkste beslissingen rond de uitvaart.

  • De langstlevende partner kan tot de helft van het bedrag dat op alle rekeningen samen staat vrij afhalen.