Wegen- en rioleringswerken in de Polderstraat, C. Sneyssenslaan en Potaardeberg
Gefaseerde aanpak
Op maandag 25 april 2022 is aannemer Aclagro gestart aan de herinrichtingswerken van de Cornelius Sneyssenslaan, de Polderstraat en de Potaardeberg. Het einde van de werken is voorzien tegen eind oktober 2023.
Participatietraject
Om de plannen vorm te geven zat het lokaal bestuur meermaals samen met de wijkbewoners.
Participatiemomenten:
- 20 juni 2018: participatiemoment voor inwoners van de Cornelius Sneyssenslaan
- 25 juni 2018 :participatiemoment voor inwoners van de Polderstraat
- zomer van 2018: bevraging bij alle buurtbewoners
- 19 december 2018: gezamenlijk participatiemoment
Feedback:
- Het huidige wegdek in gebakken kleiklinkers verkeert in slechte staat
- Aangepaste verkeerscirculatie nodig om sluipverkeer te vermijden
- Maatregelen nemen om de zone 30 te respecteren
- Voldoende parkeerplaatsen behouden
- Degelijke voetpaden aanleggen
- Aandacht voor de zwakke weggebruiker (fietsers)
- Voldoende groen voorzien
Uitvoering ontwerpplan
Met deze feedback ging studiebureau Goegebeur aan de slag, zijn terreinonderzoeken uitgevoerd en werd het ontwerpplan gefinaliseerd. Intussen zijn de werken bijna volledig uitgevoerd:
- De Polderstraat en Cornelius Sneyssenslaan zijn ingericht als fietsstraat. In een fietsstraat heeft de fietsers voorrang op de automobilist. In de Potaardeberg zijn verhoogde fietspaden aangelegd.
- We hebben in het ontwerp rekening gehouden met de vraag om een maximaal aantal parkeerplaatsen op openbaar domein te behouden, gezien de grote parkeerdruk in deze centrumwijk.
- De verkeerscirculatie is gewijzigd. Zo komen we tegemoet aan de vraag om doorgaand verkeer te weren.
- In de straat is een gescheiden rioolstelsel aangelegd.
- De straat zelf is hemelwaterneutraal aangelegd. Alle verhardingen wateren af in de parkeerstrook, die waterdoorlatend is aangelegd.
Circulatieplan
Vanaf 4 september 2023 is een circulatieplan van kracht om het sluipverkeer aan te pakken:
- De Polderstraat en Cornelius Sneyssenslaan zijn nu fietsstraten. Auto's blijven dus achter de fietsers.
- In de Potaardeberg zijn de fietspaden verhoogd voor de veiligheid. De Potaardeberg is bovendien een voorrangsweg geworden. Als je uit een van de zijstraten komt, moet je dus voorrang geven aan het verkeer op de Potaardeberg.
- Eenrichtingsverkeer
- Polderstraat: eenrichtingsverkeer van de Potaardeberg richting de Cornelius Sneyssenslaan en van de Bergbosstraat richting de Cornelius Sneyssenslaan.
- Cornelius Sneyssenslaan: eenrichtingsverkeer vanaf het kruispunt met de Polderstraat richting de Hundelgemsesteenweg.
- Tussen de Polder- en de Sparrenstraat: eenrichtingsverkeer van de Cornelius Sneyssenslaan richting de Sparrenstraat.
Kostenplaatje
De totale kostprijs wordt geraamd op 4.115.912,08 euro. Voor de riolering ontvangt Merelbeke 1.316.309.83 euro via de Vlaamse overheid en voor de fietspaden 79.848,60 euro via Provincie Oost-Vlaanderen.