U bent hier

Overlijdensaangifte

Wat?

Een overlijdensaangifte is de registratie van het overlijden van een persoon bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats van overlijden.

Hoe?

Een overlijden moet zo snel mogelijk aangegeven worden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de persoon is overleden.

  • De vaststelling van het overlijden zelf gebeurt door een geneesheer. Hij of zij stelt een overlijdensattest op.
    • Sterft iemand thuis, dan verwittigt u de huisarts of dokter met wachtdienst.
    • Overlijdt iemand in een ziekenhuis of een andere zorgvoorziening, dan zorgt de verantwoordelijke daar voor een overlijdensattest.
    • Bij een dodelijk ongeval stelt de politie in het bijzijn van een arts een proces-verbaal op.
  • Vervolgens moet het overlijden zo snel mogelijk aangegeven worden (de overlijdensaangifte zelf) bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de persoon is overleden.
    • Meestal zorgt de begrafenisondernemer voor de overlijdensaangifte en alle administratieve formaliteiten. Maar u kunt dit ook zelf doen.
  • De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een akte van overlijden op. Dit is het officiële bewijsstuk van het overlijden.

Denk eraan om de volgende personen of instellingen ook op de hoogte te brengen van het overlijden:

  • bank
  • notaris
  • verzekeringsmaatschappij
  • ziekenfonds
  • pensioendienst
  • belastingen
  • huiseigenaar
  • watermaatschappij
  • leverancier van gas en elektriciteit
  • werkgever

Wat meebrengen?

Bij de aangifte van het overlijden moet u volgende documenten meebrengen:

  • overlijdensattest dat de dokter heeft geschreven
  • identiteitskaart van de overledene
  • identiteitskaart van de aangever
  • trouwboekje van de overledene
  • rijbewijs van de overledene
  • eventueel een laatste wilsbeschikking van de overledene.

Bij een verdacht of gewelddadig overlijden neemt u volgende extra documenten mee:

  • proces-verbaal van een officier van de politie
  • toelating tot begraven of crematie van de procureur des Konings.

Indien u nog vragen heeft, kan u contact opnemen met de dienst burgerlijke stand van uw gemeente.

Contact & openingsurenOpeningsuren en contact

Waar?

Dienst bevolking en burgerlijke stand
Gemeentehuis (gelijkvloerse verdieping)
Hundelgemsesteenweg 353
9820 Merelbeke

Openingsuren

Vandaag:Gesloten
Eerstvolgende openingsdag:(16/12) tot

Contact

  • 09 210 32 30
burgerzaken [at] merelbeke.be

Bekijk ook

  • Het gebrek aan organen is momenteel de belangrijkste hinderpaal voor transplantaties.

  • Als een Belg in het buitenland overlijdt dat moeten er er instanties in het betreffende land verwittigd worden.

  • Euthanasie wordt erkend als het recht van iedere zieke om te kiezen voor het leven of de dood.

  • Na het opmaken van de overlijdensakte levert de burgerlijke stand uittreksels uit de overlijdensakte af.

     

  • Iedere patiënt heeft het recht om een bepaalde medische handeling of onderzoek te weigeren.

  • Partners of gezinnen kunnen een grafconcessie aanvragen als zij samen begraven willen worden. Ook bij crematies zijn concessies voor columbaria mogelijk.

  • Tijdens je leven kan je vrijwillig je laatste wilsbeschikking laten registeren bij de dienst burgerzaken.

  • Na uw dood kan u een zeer waardevolle dienst bewijzen aan uw medemensen door uw lichaam af te staan aan de wetenschap.

  • Er zijn zes begraafplaatsen: Merelbeke-centrum, Lemberge, Bottelare, Munte, Schelderode en Melsen, elke dag toegankelijk van zonsopgang  tot zonsondergang.

  • De keuze tussen begraven of cremeren is een van de belangrijkste beslissingen rond de uitvaart.

  • De langstlevende partner kan tot de helft van het bedrag dat op alle rekeningen samen staat vrij afhalen.